1.PENGENALAN                                                                                                                               
   Urf dan adat adalah satu aspek atau ciri yang terpenting dalam kebudayaan semua bangsa. Ia bukanlah mempersulitkan kehidupan malah berperanan dalam mengatur tatacara hidup bermasyarakat dan juga kehidupan setiap anggota masyarakat itu. Pada umumnya, masyarakat masih berpegang kepada adat dan tradisi masyarakatnya terutama dalam hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan bermasyarakat. Dari semasa ke semasa adat resam yang tidak jelas tujuan dan maksudnya akan ditinggalkan oleh masyarakat  berkenaan.

Syariat Islam memelihara 'urf manusia dengan syarat tidak berlaku kerosakan dan tidak hilang kepentingan (maslahah) kehidupan. Maksud ‘urf mempunyai hubungan yang erat dengan maksud adat di mana kebanyakan sarjana Islam tidak membezakan di antara kedua-duanya . Kedua-dua maksud ini merupakan sebahagian daripada unsur-unsur corak kebudayaan. Dalam penggunaan bahasa Melayu maksud 'urf jarang diguna pakai berbanding dengan perkataan adat.
Urf merupakan salah satu sumber penting untuk mengeluarkan hukum syarak walaupun ada di kalangan para ulama yang tidak mengiktirafkannya sebagai salah satu sumber hukum. Namun begitu, para ulama yang mengiktirafkannya melihat ia sebagai salah satu sumber yang amat penting terutama dalam permasalahan yang berkaitan dengan hubungan antara sesama makhluk dan dalam beberapa aspek lain juga tidak dapat di nafikan, kerana di sana ada persoalan yang tidak dapat di selesaikan dengan menggunakan sumber-sumber yang disepakati iaitu al-Quran, Al-Sunnah, ijmak dan qiyas.
KONSEP ‘URF DAN ADAT
DEFINISI ‘URF
Secara etimologinya perkataan ‘urf berasal dari perkataan Arab ‘Arafa yang mengetahui.  (m.816H) di dalam kamus istilahnya al-Ta’rifat,menjelaskan istilah urf sebagai perbuatan atau kepercayaan  dalam mana orang berpegang teguh dengan persetujuan kekuatan mental dan tabiat semulajadi mereka juga mahu menerimanya sebagai benar.
Wahbah al-Zuhayli menukilkan pandangan al-Ghazali dalam bukunya al-mustasfa min  Ilm al Usul yang menghuraikan urf sebagai sesuatu kebiasaan hidup yang diterima akal dan tabiat murni. Mustafa Dib al Bugha mendakwa kenyataan tersebut adalah pandangan Abd Allah Ahmad al Nasafi dalam karangannya al-Mustasfa fi al fiqh. Seterusnya al Zuhayli mendefinisikan urf sebagai perkara yang menjadi kebiasaan orang ramai dalam transaksi (muamalah) dan mereka bersikap konsisten dalam urusan mereka.
Justeru sesuatu perbuatan atau tindak tanduk yang dilakukan secara berulang kali, baik oleh individu atau masyarakat akan membentuk satu kebiasaan. Apabila kebiasaan itu diterima secara meluas , ia akan membentuk urf. Apabila urf berakar umbi akan terhasillah pola budaya.
DEFINISI ADAT
Istilah adat mengalami proses perkembangan yang dinamik dalam pemikiran orang melayu. Pada peringkat awalnya, istilah adat identic dan sinonim dengan istilah kebudayaan. Adat secara tradisi merupakan satu merupakan satu cara hidup. (the way of life) suatu masyarakat. Istilah ini dapat ditemui dalam karya Melayu Klasik. Misalnya dalam Sejarah ada menyatakan:

“Maka sembah Menteri Jana Putera,; “Tuanku, akan adat kami islam….”

Istilah adat dalam frasa tersebut merujuk kepada cara hidup iaitu kebudayaan. Kenyataan ini dikuatkan lagi dengan pernyataan Abdul Samad Ahmad (Asmad) bahawa istilah kebudayaan mula dikenali oleh masyarakat umum di negara kira-kira pada awal tahun 40-an. Sebelum itu, perkataan atau istilah yang terpakai dalam percakapan dan tulisan adalah adat dan adat istiadat.
Istilah adat sebenarnya berasal dari perkataan Arab al-‘awd yang bererti berulang-ulang. Menurut Ibn Manzur perkataan adat sinonim dengan al daidan iaitu kebiasaan. Istilah adat diterima pakai dalam masyarakat alam melayu secara meluas dan mendalam pada peringkat awal merangkumi keseluruhan cara hidup sehinggalahkebiasaan yang terkecil seperti cara makan atau duduk. Kepelbagaian ini dapat ditafsirkan oleh para sarjana dan budayawan.
Pengarang Mu’jam lughat fuqaha menjelaskan adat sebagai perbuatan yang dilakukan oleh manusia berasaskan rasional berulang kali tanpa bebanan. Sehubungan dengan itu. Perkara yang konsisten dilakukan oleh manusia sebagai melaksanakan nas syarak dari adat
Kazim menghuraikan adat sebagai sesuatu yang menjadi kebiasaan manusia dan mengalaminya dalam bentuk perkataan, perbuatan atau meninggalkan tindakan tertentu. Perkara itu berlaku berulang-ulang sehingga mempengaruhi diri manusia dengan memberi kepuasan dan perkara itu juga diterima akal.
Abdul Samad Idris mendefinisikan adat sebagai satu-satu amalan yang ghaib atau biasa dilakukan oleh sesuatu kelompok masyarakat dalam mengatur cara hidupnya sehari-hari. Sama seperti konsep yang diutarakan oleh Asmad yang mana adat dikenali sebagai suatu perbuatan atau perlakuan menurut kebiasaan masyarakat atau bangsa yang berkenaan. Begitu juga adat dikonsepsikan sebagai peraturan yang sudah diamalkan turun temurun dalam sesuatu masyarakat sehingga merupakan hokum yang harus dipatuhi. Selain itu, adat juga dihuraikan sebagai reality kehidupan sosial yang tidak bercanggah dengan syariat.
Sebelum tingkah laku itu menjadi adat perlakuan itu mestilah diperakukan, diamalkan seterusnya diperturunkan kepada generasi-generasi berikutnya. Ada kalanya penerimaan sesuatu perlakuan itu akan diperkuatkan oleh hukum adat. Mereka yang melanggar adat akan dikenakan denda atau isbat sosial.
Secara umumnya, definisi adat dalam pemikiran orang Melayu boleh disimpulkan dalam beberapa pengertian.
Ø  Amalan, perbuatan, kelakuan, tingkah laku yang menjadi kebiasaan seperti jual beli secara unjukkan, harta  sepencarian dan sebagainya.
Ø  Norma hukum dan peraturan pemerintahan yang dilaksanakan dalam masyarakat, contohnya Adat Perpatih dan Adat Temenggung.
Ø  Prinsip alam semula jadi. Seperti adat api membakar dan air basah.
Ø  Upacara atau istiadat dalam bidang kehidupan seperti perkahwinan, kelahiran, kematian, kepercayaan dan sebagainya.
Ø  Susunan atau sistem masyarakat dan institusi kemasyarakatan seperti sistem kekerabatan kehartaan politik sebagainya. Contohnya, bentuk kekerabatan matrilokal, unilokal, struktur politik dan sebagainya.
PEMBAHAGIAN AL-‘URF

Di dalam ‘urf terdapat beberapa pembahagian iaitu dari aspek sebab dan pergantungan, aspek sumber dan juga aspek perakuan dan penolakan syarak. Dari aspek sebab dan pergantungan, terdapat dua bahagian yang terkandung di dalam aspek ini iaitu dari sudut perkataan atau lafaz dan juga perbuatan. ‘Urf perkataan ialah ‘urf yang berkaitan dengan penggunaan perkataan untuk makna-makna yang sudah menjadi kebiasaan dan difahami oleh masyarakat setempat atau orang ramai (Badrān Abu al-‘Unayn 1965:318).
Dengan kata lain sesuatu perkataan itu telah bergantung menjadi satu kebiasaan ataupun sesuatu masyarakat telah biasa menggunakannya. Misalnya: Di sini diambil kira dari sudut lafaz dan perkataan ٲولادكم . Daripada ayat ini, lafaz tersebut adalah lafaz yang merujuk kepada lelaki dan perempuan. Namun mengikut ‘urf dan adat ia hanya terbatas kepada lelaki sahaja.
Manakala contoh yang kedua dapat dilihat melalui ayat al-Quran:-

يوْصِيْكُمُ اللّٰهُ فِىْۤ اَوْلَادِكُم لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْاُنْثَيَيْنِ‌
Maksudnya: Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. ( al-Nisā 4: 11 )
Di sini diambil kira dari sudut lafaz dan perkataan ٲولادكم . Daripada ayat ini, lafaz tersebut adalah lafaz yang merujuk kepada lelaki dan perempuan. Namun mengikut ‘urf dan adat ia hanya terbatas kepada lelaki sahaja.
Manakala contoh yang kedua dapat dilihat melalui ayat al-Quran:-
وَهُوَ الَّذِىْ سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَاْكُلُوْا مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا
Maksudnya: Dan Dialah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup. (an-Nahl 16:14)
Melalui ayat ini penggunaan lafaz لحم dalam al-Quran menyatakan ia adalah daging. Namun, mengikut adat kebiasaan dimaksudkan adalah ikan dan ia terkeluar daripada kategori daging. ( Rosmawati Ali @ Mat Zin 2005: 136 ).
Selain itu,‘Urf ‘amaliyy ialah ‘urf yang berkaitan dengan perbuatan ataupun amalan yang telah menjadi kebiasaan manusia dan orang ramai. Perbuatan atau amalan itu sememangnya sentiasa diamalkan. ( Rosmawati Ali @ Mat Zin 2005: 136 ).
Contoh ‘urf perbuatan ialah amalan jual beli dilakukan dengan keadaan hanya berunjuk tanpa sighah ijab dan qabul. Hal ini menunjukkan bahawa perbuatan berunjuk-unjuk tanpa sighah ijab dan qabul adalah dibenarkan oleh syarak memandangkan ia merupakan sesuatu perkara yang menjadi kebiasaan dan ‘urf masyarakat setempat.
Seterusnya, aspek kedua ialah aspek sumber. Di dalam aspek ini, terdapat tiga bahagian yang akan menjadi tajuk perbincangan iaitu ām,khāṣ dan shar’iyy.
‘Urf ām ialah sesuatu perbuatan atau perkataan yang sememangnya menjadi kebiasaan di seluruh pelusuk dunia dan semua negara dan perkara ini akan berkekalan sepanjang zaman (Badrān Abu al-‘Unayn 1965:318).
Antara contoh ‘urf am ialah tidak kira mengambil tempoh penggunaan bilik air. Di dalam situasi ini, semua orang akan membayar dengan kadar dan harga yang sama serta tidak dikira sama ada lama atau sekejapnya seseorang itu menggunakan bilik air. Hal ini telah menjadi suatu perkara biasa di seluruh pelusuk dunia. Tidak ada satu pun negara di dunia akan menetapkan bahawa seseorang itu perlu membayar berdasarkan tempoh penggunaan bilik air.
Selain itu, memasuki masjid tanpa menanggalkan kasut ataupun selipar dikira telah menghina kemuliaan dan mencemari kesucian masjid. Situasi ini adalah menjadi perkara yang biasa yang diamal oleh masyarakat di seluruh dunia.
Di samping itu,‘Urf khāṣ ialah sesuatu perkara yang telah menjadi kebiasaan atau dikenali hanya di kalangan penduduk dan masyarakat di sesebuah negara atau negeri atau di kawasan serta kempulan-kumpulan tertentu (Badrān Abu al-‘Unain 1965:318).
Contoh ‘urf ini ialah seperti di negara Malaysia. Seseorang yang ingin memasuki rumah orang Islam tanpa menanggalkan kasut atau selipar adalah dianggap sebagai kurang ajar dan menghina tuan rumah. Namun demikian, situasi ini berbeza dengan negara-negara Barat seperti Amerika.
Selain itu, perkataan الدابةtelah dikenali oleh penduduk di Iraq sebagai kuda ( Muhammad Adib bin Samsudin 2010 ). Walaubagaimanapun, istilah itu hanya digunakan di negara Iraq sahaja dan bukan di negara-negara lain. ini menunjukkan bahawa ‘urf khas tidak meliputi kesemua negara akan tetapi hanya melibatkan kawasan-kawasan tertentu.
‘Urf shari’yy pula ialah suatu lafaz yang telah digunakan oleh syarak dengan makna yang khusus ( Muhammad Adib bin Samsudin 2010 ). Hal ini dapat dilihat melalui makna yang terdapat di dalam sesuatu lafaz.
Contohnya lafaz sembahyang. Sembahyang dari sudut bahasa bermaksud berdoa untuk kebaikan manakala dari segi istilah syarak pula bermaksud perkataan dan perbuatan tertentu yang dimulai dengan takbiratul ihram dan diakhiri dengan salam. Melalui kedua-dua pengertian ini, makna dari segi bahasa dan istilah adalah berlainan. Namun, istilah syarak menunjukkan makna tertentu iaitu bukan sekadar doa, tetapi ada perbuatan lain yang perlu dilakukan sehingga sah perbuatan tersebut.
Manakala perkataan puasa dari segi bahasa ialah menahan diri. Istilah syarak pula bermaksud menahan diri daripada sesuatu perkara yang boleh membatalkan puasa dari terbit fajar hingga ke terbenam matahari. Ini menunjukkan bahawa berpuasa perlulah merangkumi perbuatan yang menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa bagi membolehkan perbuatan puasa itu sah dan diterima.
Akhir sekali ialah dapat dilihat melalui aspek perakuan dan penolakan syarak, ia terbahagi kepada dua iaitu dari segi ṣaḥiḥ dan fāsid.
‘Urf yang ṣaḥiḥ di sini bermaksud segala adat yang berkaitan dengan perbuatan, perkataan, sama ada ia khas atau am itu tidak bercanggah dengan nas syarak mahupun ijmak (Badrān Abu al-‘Unain 1965:318). Selain itu, ia juga membawa maksud sesuatu perkara yang menjadi kebiasaan orang ramai untuk melakukannya tanpa membatalkan perkara wajib serta tanpa mengharamkan yang halal dan tanpa menghalalkan yang haram ( Rosmawati Ali @ Mat Zin 2005: 137 ).

Contoh ‘urf ṣaḥiḥ adalah seperti perlunya sekufu di dalam perkahwinan, tiada syarat tersebut pada asalnya di dalam nas namun syarat ‘urf itu diterima . Di dalam hal ini, tiada hukum pada asalnya, namun ‘urf ada menetapkan dan ia tidak bercanggah dan boleh diterima. ( Rosmawati Ali @ Mat Zin 2005: 137 ).
Manakala, ‘urf fāsid adalah segala adat yang berlaku dalam masyarakat dan didapati bertentangan dengan syariat Islam. ( Rosmawati Ali @ Mat Zin 2005: 136 ).
Contoh ‘urf fasid ialah tawaf dalam kedaan tidak berpakaian. Hal ini jelas bertentangan dengan syarak kerana Islam sama sekali melarang umatnya tidak berpakaian apatah lagi ketika beribadat kepada Allah. Di samping itu, pergaulan bebas dan tidak menutup aurat di antara perempuan dan sepupu lelaki yang sering berlaku di dalam masyarakat adalah sama sekali bercanggah dengan nas iaitu mengharamkan mendedahkan aurat kepada bukan mahram.

KEHUJAHAN AL-‘URF
Terdapat perselisihan di antara ulama usul fiqh sama ada menerima atau menolak ‘urf sebagai salah satu daripada sumber untuk mengeluarkan hukum dalam permasalahan fiqh. Golongan yang menerima ialah ulama Hanafi dan Maliki. Mereka menerima ‘urf sebagai hujah atau dalil hukum. Malah Imam Malik mengguna pakai hukum ‘urf dalam kitabnya Al-Muwatta’ . Ulama Hanbali juga berpegang kepada ‘urf sebagai sumber hukum bahkan meluaskan penggunaannya. (Muhammad bin Ibrahim 2007)
Mereka mengiktiraf ‘urf sebagai sumber hukum syarak kerana ia adalah selari dengan nas syarak. Oleh itu mereka menetapkan bahawa wajib beramal dengan hukum yang diistinbat melalui ‘urf. Ini adalah berdasarkan kepada ayat Allah :
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِين
Maksudnya :Terimalah apa yang mudah engkau lakukan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang yang jahil (yang degil dengan kejahilannya). (Surah al-A’raaf : 199)

Berdasarkan ayat ini Allah mengambil kira ‘urf dan adat sebagai salah satu untuk dijadikan sumber hukum manakala ‘urf sememangnya adalah suatu perkara yang dan boleh dijadikan sumber hukum. Ia menjadi kehujahan Mazhab Hanafi dan Maliki.
Manakala golongan yang tidak menerima ‘urf sebagai hujah ialah Imam Syafie. Imam Syafie tidak menerima ‘urf sebagai sumber hukum secara jelas dan nyata. Mazhab Zahidiah dan Syiah juga tidak menerima ‘urf sebagai sumber hukum. (Ibnu Ibrahim Muhammad, 2007). Golongan ini menolak kehujahan ‘urf kerana ia bercanggah dengan nas-nas syarak. Contohnya seperti amalan riba yang berlaku dalam adat masyarakat jahiliyyah terus diharamkan oleh syarak . Hal ini jelas bertentangan dengan syar


Relevansi 'Urf Melayu Sebagai Asas Penetapan Hukum
Urf tempatan sesuatu masyarakat perlu diambil kira dalam penetapan hukum semasa yang tiada nas yang jelas. Namun begitu, cumber subsidiari ini masih diragui kehujahannya dalam menyelesaikan persoalan semasa. Justeru, proses pembentukan syarat pengambilkiraan yang ditetapkan olehfuqaha' silam dalam 'urf adat perlu ditinjau dan dinilai semula berasaskan realiti masa kini. Proses ini amat signifikan dalam pembinaan kerangkafiqh yang berlatarkan realiti dan mentaliti tempatan3 Pengkaji mendapati pembentukan syarat tersebut berasaskan kepada beberapa faktor. Di antaranya;
 i. Epistemologi hukum Islam Timur Tengah yang dibangunkan melalui engine usul al-fiqh hasil gabungan antara wahyu Ilahi (unsur ketuhanan) dan akal fikiran (unsur kemanusiaan) yang bersifat lokal (nilai tempatan). Secara umumnya akal atau kefahaman manusia boleh dibahagikan kepada tahap biasa yang mewajibkan taklif syar'i (tanggungjawab agama). Dan tahap mendalam yang eksklusif untuk para faqih (sarjana Islam). Tahap kefahaman yang mendalam perlu dalam proses menginterpretasikan kandungan al-Qur'an dan al-Sunnah di samping bertindak menyusun akal dengan sistematik melalui engine usul al-fiqh. Proses ini signifikan dalam menghasilkan metode qiyas, maslahah, istihsan dan sebagainya. Selain itu, kefahaman mendalam perlu untuk mengetahui tuntutan budaya setempat dalam mengeluarkan hukum. Justeru peranan tersebut perlu dijana oleh sarjana Islam setempat dalam menyelesaikan permasalahan tempatan.
ii. Warisan dan hasil manifestasi daripada zaman keunggulan tamadun intelektual Islam pada abad 1H hingga 6H, sedangkan Islam yang datang ke Tanah Melayu dalam keadaan zaman kejatuhan keintelektualan umat Islam. Zaman ini dikenali sebagai zaman gelap (dark ages) bagi masyarakat Islam. Umat Islam terpengaruh dengan sufism dan Islam popular yang dibawa oleh golongan pendakwah, gejala taqlid selepas penutupan pintu ijtihad pada abad keenam Hijrah. Selain itu, masyarakat Melayu terpengaruh dengan budaya popular mubaligh yang lebih merupakan baggage cultural. Pengaruh negatif ini memberi kesan kepada cara hidup masyarakat Melayu.
iii. Berasaskan budaya masyarakat Timur Tengah dalam kelompok Caucasian yang berbeza dengan Melayo-Polinesia. Berasaskan teori ras, masyarakat Melayu yang berada dalam kumpulan MelayoPolinesia mempunyai ciri-ciri hubungan sosial yang berbeza dengan masyarakat selainnya terutama komuniti Arab yang berada dalam kumpulan Caucasian yang menjadi pusat implementasi al-Qur'an dan medan interpretasi al-Sunnah. Perkara ini ditekankan oleh Ibn Khaldun yang mana perbezaan sikap manusia berhubungan dengan perbezaan iklim. Begitu juga perbezaan alam sekeliling. Ketidaksamaan ini melahirkan bibit bibit dan tingkah laku yang berlainan, seterusnya mencetuskan 'urf dan adat yang berbeza. Perbezaan kelompok ras yang besar ini melahirkan 'urf dan adat yang bervariasi. Kelompok Caucasian (kulit putih) khususnya bangsa Arab mempunyai cara hidup dan kebiasaan tersendiri berbanding dengan kelompok MelayoPolinesia yang berwarna coklat (sawo matang)
 iv. Sistem kekeluargaan yang unik. Masyarakat Melayu mengamalkan sistem bilateral" atau dwisisi (kognatik) bukannya berbentuk patriaki atau matriaki (khusus masyarakat Minangkabau sahaja). Sistem kekeluargaan bilateral menekankan peranan ibu dan bapa sama penting. Justeru, kaum ibu bekerjasama dengan bapa untuk mencari rezeki. Berbeza dengan masyarakat Arab yang didominasi kaum bapa. Justeru ciri ini mempunyai implikasi hukum yang signifikan. Sebagai contoh, amalan Harta Sepencarian. Perbezaan antara adat Tanah Arab dengan Tanah Melayu dapat dilihat dalam huraian Hazairin. Beliau menjelaskan al-Qur'an anti-unilateral sebaliknya pro-masyarakat bilateral. Masyarakat Arab merupakan masyarakat patriaki sedangkan masyarakat Melayu bilateral di mana peranan ibu bapa adalah sama. Justeru berlaku konflik antara adat dengan hukum fiqh ahl al-Sunnah. Begitu juga, dalam persoalan perkahwinan. Kaum wanita di Tanah Melayu boleh mengahwinkan din sendiri tanpa memerlukan wali berasaskan fiqh Hanafi. Ini kerana dalam masyarakat Tanah Melayu peranan bapa sama dengan ibu, malah masyarakat Minangkabau peranan ibu lebih kuat daripada bapa dalam rumah tangga. Berbeza dengan masyarakat Arab yang mana tersusun dari garis bapa. Bapa mendominasi urusan rumahtangga. Justeru, fiqh Syafi'I yang memerlukan perwalian lebih sesuai dipraktikkan di Tanah Arab.
 Berasaskan beberapa ciri khusus yang terdapat dalam masyarakat Melayu sebagai paksi utama bangsa Malaysia, pengkaji merumuskan beberapa unsur dalam pengambil kiraan dan penetapan adat masyarakat tempatan sebagai cumber hukum subsidiari, di antaranya;
1.      Adat tersebut melibatkan unsur akidah ataupun transcendent dan syariah. Tiada dikotomi antara adat yang melibatkan persoalan usuluddin (akidah) dengan syariah. Pensyaratan ini perlu diambilkira kerana adat merupakan tingkah laku atau perbuatan yang dilakukan secara berulang-ulang sehingga menjadi kebiasaan kadangkala melibatkan elemen akidah dan syariah. Dalam erti kata lain, adat masyarakat tidak terbatas dalam konotasi sempit syariah semata-mata bahkan terdapat juga dalam bidang usuluddin.
2.       Adat yang diamalkan bersifat rasionalistik. Adat baik (sahih) yang rasional perlu diambil kira sebagai asas penetapan hukum sebaliknya menolak adat buruk (fasid) yang berunsur tahayul, khurafat, bid'ah dan luar batas pemikiran manusia. Rasionaliti sesuatu adat merupakan syarat penting dalam mengambil kira adat setempat kerana terdapat adat yang berlandaskan magis dan perkara-perkara yang di luar kemampuan akal manusia.
3.       Adat perlu bersifat societal atau kemasyarakatan yang ia diterima, diperakui dan diamalkan dalam masyarakat Melayu. Adat yang melibatkan kelompok minoriti dan amalan peribadi tidak perlu diambilkira
4.       Adat yang diguna pakai mestilah berasaskan epistemologi masyarakat setempat bukannya epistemologi masyarakat lain khususnya Timur Tengah. Adat tersebut diamalkan oleh orang tempatan dalam kelompok mereka dan sesuai dengan latar belakang realiti dan mentaliti mereka. Justeru, para pengkaji adat tempatan dan hukum Islam perlu mengambil kira elemen-elemen tersebut yang menjadi tunjang dan asas kekuatan metode 'urf dan adat agar proses kebiasaan setempat yang membentuk 'urf dan adat boleh diperakui kesahihannya.

Syarat-syarat Pengambil kiraan 'Urf dan Adat
Sarjana usul telah menggariskan beberapa syarat dalam pengambilkiraan 'urf dan adat sebagai asas hukum. Ini bagi memastikan nilai yang diterimapakai tersebut tidak bertentangan dengan objektif syariah untuk merealisasikan dan mengoptimumkan segala kebaikan dan meminimumkan kemudaratan. Syarat-syarat tersebut adalah;
 i. 'Urf itu tidak berlawanan dengan nas syarak sebaliknya jika ia berlawanan dengan nass, maka 'ugetersebut tidak boleh diambilkira dan diamalkan seperti transaksi berunsur riba, pendedahan aurat dan sebagainya.
ii. Urf itu telah diamalkan secara menyeluruh dan meluas oleh masyarakat. Kalaupun ada yang tidak mengamalkannya hanya dalam jumlah yang minimum.
iii. Urf atau adat yang akan dirujuk dalam sesuatu tindakan itu sudah wujud ketika hendak dilakukan tindakan itu. Ertinya, 'urf" itu telah mendahului waktu tindakan dan berterusan sehingga masa berlakunya tindakan itu
iv.Tidak wujud sesuatu perkataan atau perbuatan yang berterus terang menyalahi 'urf. Maka tidak harus berpegang kepada sekiranya terdapat perkataan dan perbuatan yang mengetepikan penggunaan urf adat.
v. Pengamalan urf  tersebut mestilah umum merangkumi seluruh negara. Yang zahir pada kaitan ini hanya khusus kepada 'urf yang membatasi yang umum dan mengikatkan yang mutlak.
vi. Urf itu hendaklah dimestikan (mulzaman) di mana wajib beramal dengannya pada pandangan manusia. Syarat ini terdapat dalam fiqh Maliki dan Hanafi.
Justeru, para sarjana usul fiqh menggariskan beberapa garis panduan dan kriteria yang menjadi standard piawaian sebelum menerima pakai metode tersebut sebagai sumber berautoriti dalam fiqh Islam.

 Adat Dalam Pembinaan Hukum
Sedar atau tidak, sebenarnya adat merupakan salah satu di antara sumber-sumber hukum dalam Islam. Pun begitu, ia tidaklah disepakati oleh ijma’ ulama akan keabsahannya untuk digunakan sebagai salah satu sumber hukum yang solid. Di sisi mazhab Hanafi, pemakaian adat adalah sangat besar dalam pembinaan hukum yang berkaitan Muamalah. Harus dijelaskan, Muamalah bukanlah bermaksud perkara-perkara yang berkaitan dengan perbankan atau jual beli sahaja, tetapi tertakluk di bawah muamalah juga ialah perkara-perkara yang melibatkan masyarakat dan negara. Maka, konsep adat merupakan salah satu perkara yang diambil kira dalam penentuan hukum dan uruf semasa.

Ibnu ‘Abidin di dalam Raddul Mukhtar menyatakan:
“Adat kebiasaan adalah salah satu daripada hujah agama terhadap perkara yang tidak ada padanya nas syarak.”
       Para imam dan Mufti harus mengetahui adat sesebuah masyarakat dalam negerinya.Pengetahuan tentangnya memberi impak yang sangat besar dalam penentuan hukum dan fatwa. Kerana itu juga, al-Qarafi menyatakan:
 “ Segala hukum adalah berpandukan kepada ‘uruf/adat kebiasaan dan berpindahnya seorang ahli fiqh (pendapatnya) itu juga adalah apabila berpindahnya adat tersebut. Di antara kebodohan seorang mufti ialah kelesuannya berhukum dengan hanya berpegang kepada nas yang terdapat dalam kitab-kitab tanpa mengambil kira kepada perubahan ‘uruf/adat yang berlaku di sekitarnya.”
Sebagai contoh, tatkala Imam Mazhab as-Syafi’i, Muhammad ibn Idris al-Syafi’i berada di Iraq, banyak pendapat, hukum dan fatwa yang dikeluarkan oleh beliau pada ketika itu adalah solid berpandukan kepada al-Quran dan sunnah dan juga adat masyarakat Iraq ketika itu. Ia dikenali dalam ilmu fiqh sebagai qaul qadim.
      Berbeza keadaannya pula apabila beliau mula berpindah ke negara Mesir. Ketika itu, beliau mula melihat serta memerhatikan keadaan serta ‘uruf masyarakat Mesir yang berbeza dengan keadaan masyarakat Iraq. Disebabkan ‘uruf yang berbeza itulah, pendapat serta fatwafatwa yang dikeluarkan beliau ketika berada di Mesir adalah berbeza dengan apa yang telah dikeluarkan di Iraq, padahal berlingkaran dalam isu yang sama. Ia turut dikenali sebagai qaul jadid.
     Begitu juga di sisi Mazhab Hanafi. Adat merupakan di antara salah satu method dan kaedah yang sering diambil dalam pembinaan hukum. Malahan, pelbagai kaedah fiqhiyyah yang telah digunapakai oleh para alim ulama dalam pembinaan hukum yang berasaskan kepada konsep adat dan urf. Di antaranya ialah kaedah yang memberi maksud apa yang telah dikenali sebagai uruf setempat, maka ia telah menjadi tuntutan sebagaimana yang telah disyaratkan syara’.

     Kewujudan kaedah-kaedah yang berkisar dalam adat sebegini menjadi dalil bahawa Islam tidak melarang secara total apa yang dikatakan sebagai adat masyarakat. Walau bagaimanapun, tidak melarang tidaklah bererti diperbolehkan semuanya. Kerana kita berpandukan kepada syariat, yang memerlukan kepada pendalilan al-Quran dan hadis, serta ijmak ulama dan qiyas.
      Pun begitu, sesuatu hukum yang diistinbatkan menerusi kaedah adat juga boleh berubah dengan berubahnya masa dan tempat. Isu furu’ akan berubah selaras berubahnya hukum yang asal, dan kerana itulah ulama’ feqah mengatakan, berubahnya adat kerana berubahnya waktu dan masa, bukan berubahnya hujjah dan dalil.

 Polemik Kekeliruan Terhadap Adat dan Syariat
Ironinya, masyarakat Melayu khususnya di Nusantara ini sangat berpegang kepada adat melebihi apa yang sepatutnya. Tidak terkecuali masyarakat Melayu Malaysia. Kewujudan perlbagai adat yang ada sekarang ini, seharusnya tidak dipolemikkan sehingga menjadi isu yang runcing. Tetapi dek kerana ketaksuban berpegang kepada adat sehingga menimbulkan bibit-bibit perpecahan itu yang membimbangkan.
       Al-Imam Sarakhsi (w. 483H), menukilkan dalam kitab beliau yang bertajuk al-Mabsuth: Iaitu ‘Setiap sesuatu yang dikenali menyalahi kepada nas syarak, dianggap tidak muktabar (tidak boleh diikuti)
      Saya mengambil contoh dalam hal perkahwinan. Apa yang menjadi garis panduan dalam syariat adalah terlalu ringkas, mudah dan tidak memberatkan kepada pasangan bakal pengantin. Tetapi, kewujudan adat yang kadang-kadang melampaui apa yang telah digariskan oleh syarak, ia telah menyebabkan berlakunya ghoror yang berupa perbalahan, pergaduhan dan sebagainya.

         Masyarakat memandang, apabila disebut sahaja sebagai adat, seakan-akan hukum untuk melaksanakannya adalah wajib dan mesti ditunaikan. Sedangkan hak serta tanggungjawab terhadap agama yang perlu lebih ditekankan pula dipandang enteng. Polemik sebegini bukanlah rekaan mahupun retorik kerana buktinya ialah dengan apa yang telah berlaku dalam masyarakat kita sekarang ini. Kesemuanya adalah disebabkan tidak dapat membezakan adat yang dibenarkan syarak untuk melaksanakannya dan adat yang dilarang oleh syarak daripada melaksanakannya.
Adat sebagaimana yang dibahaskan oleh para alim ulama mempunyai dua jenis:
i)                    Adat/‘Uruf Sahih: Iaitu Adat yang tidak menyalahi nas dan dalil syarak, tidak mengharamkan perkara yang halal dan tidak menghalalkan perkara yang haram, tidak mengatakan perkara wajib itu sebagai haram atau sunat atau perkara haram itu sebagai wajib atau sunat sebagaimana yang masyhur dalam perbuatan kalangan masyarakat kita.
ii)                  Adat/‘Uruf fasid: Adat yang menyalahi nas dan dalil syarak, hukumnya tidak wajib (Makruh) untuk melakukan/melaksanakannya kerana perlanggaran hukum yang telah disyariatkan oleh agama.

Selain itu, para fuqaha’ juga menggariskan panduan dalam menentukan sesuatu itu sebagai adat ataupun tidak. Di antaranya ialah:
i.                      Adat tersebut tidak menyalahi dengan nas/dalil syara’. Sebagai contoh, jika masyarakat sesebuah tempat mengetahui bahawa sesuatu aqad yang dilakukan mereka ialah aqad yang fasid (rosak) seperti aqad yang mengandungi ghoror, mempunyai unsur riba atau judi, maka adat tersebut tidak boleh untuk diteruskan atau dilakukan oleh mana-mana individu kerana menyalahi syarak.
ii.                   Adat tersebut diamalkan secara meluas oleh masyarakat.
iii.                Adat yang dirujuk tersebut telah wujud sebelum berlakunya hal yang melakukan sesuatu perkara.                                          
iv.                 Adat itu hendaklah menjadi kelaziman masyarakat ( mulzaman) di mana wajib beramal dengannya pada pandangan manusia. Syarat ini terdapat di sisi mazhab Maliki dan Hanafi.
    Apa yang nyata memberi masalah pada masyarakat kita sekarang ini ialah, salah dalam mengaplikasian kaedah ini telah nyata menyumbang kepada permasalahan. Terutamanya dalam permasalahan ibadat dan juga munakahat (perkahwinan). Kewujudan adat-adat yang pelik, yang berselindung dengan kata-kata di sebalik ibadat, sangat mengecewakan.
    Ditambah pula dalam hal-hal perkahwinan. Adanya adat yang menyukarkan penyatuan bakal pengantin ternyata memberi kesan besar terhadap moral masyarakat. Stigma negatif bermain dalam pemikiran anak-anak muda sehingga akhirnya memberi kesan negatif. Berleluasanya penzinaan, meningkatnya isu cerai dan pelbagai masalah sosial yang lain. Kesemuanya adalah disebabkan salah faham terhadap konsep sebenar dalam pengaplikasian Adat di sisi syarak.

Al ‘adatu Muhakkamah
اَلْعَادَةُ مُحَكَّمَة
“Adat kebiasaan dapat dijadikan hukum”

Al-‘aadah muhkamah secara bahasa al-‘aadah diambil dari kata al-‘aud (العود) atau al-mu’awadah ( المعاودة) yang artinya berulang (التاكر ار).
Ibnu nuzaim mendifinisikan al-‘aadah dengan

عبارة عما يستقق ر في ا لنفو س من الا مو ر المتكررة المقبولة عند الطباع الساليمة

“sesuatu ungkapan dari apa yang terpendam dalam diri,perkara yang berulang-ulang yang biasa diterima oleh tabi’at(perangai)yang sehat.”


Menurut al-Jurjani:

العادة ا استمر النفس عليه على حكم المعقول وعا دوا اليه مرة بعد اخرى

“Al-‘aadah ialah sesuatu(perbuatan/perkataan) yang terus menerus dilakukan oleh manusia, karena dapat diterima oleh akal, dan manusia mengulang-ulanginya terus menerus”
Para ulama mengartikan  al-‘aadah dalam pengertian yang sama dengan al-urf, karena substansinya sama, meskipun dengan ungkapan yang berbeda,misalnya al-‘urf di definisikan dengan:
العرف هو ما تعارف عليه الناس واعتاده فى اقوالهم وافعالهم حتى طار ذالك مطردا غالبا
‘urf adalah apa yang dikenal oleh manusia dan mengulang-ulangnya dalam ucapannya dan perbuatannya sampai hal tersebut menjadi biasa dan berlaku umum.”
Menurut abdul wahab khalaf:
العرف هو ما تعارفه النس وسار عليه من قول او فعل اوترك ويسمى العادة وفى لسان الشرعيين لافرق بين العرف والعادة

“al-‘urf ialah sesuatu yang telah diketahui oleh orang banyak dan dikerjakan oleh mereka, dari:perkataan,perbuatan atau sesuatu yang ditinggalkan.hal ini dinamakan pula dengan al-‘aadah.dan dalam bahasa ahli syara’ tidak ada perbedaan antara al-‘urf dan al-‘aadah.
Dari memperhatikan ta’rif-ta’rif diatas, dan juga ta’rif  yang diberikan oleh ulama-ulama, dapat di fahami bahwa al-‘urf dan al-‘aadah adalah semakna, yang merupakan perbuatan atau perkataan.
Keduanya harus betul-betul telah berulang-ulang di kerjakan oleh manusia,sehingga melekat pada jiwa, dibenarkan oleh akal dan pertimbangan yang sehat tabi’at yang sejahtera.
Hal yang demikian itu tentu merupakan hal yang bermanfaat dan tidak bertentangan dengan syara’.
Akan tetapi tidaklah termasuk dalam pengertian al-‘aadah dengan al-‘urf hal-hal yang membawa kerusakan, kedurhakaan dan tidak ada faedahnya sama sekali. Misalnya: mu’amalah dengan riba, judi,saling menipu ,dan sebagainya. Meskipun perbuatan-perbuatan itu telah menjadi kebiasaan dan bahkan mungkin sudah tidak dirasa lagi keburukannya.
Diantara perbuatan yang hukumnya oleh rosulullah SAW ditetapkan berdasarkan adat ialah seperti yang diterangkan hadist:

قدالنبي صلى الله وسلم المدينة وهم يسلفون فىالسمار السنة والسنتين فقال: من سلف في شمر فليسلف في كيل معلوم ووزن معلوم الى اجل معلوم  اخرجه البجارى عن ابن عباس
“ketika nabi SAW datang dimadinah,mereka (penduduk madinah) telah biasa member uang panjar (uang muka) pada buah-buahan untuk waktu satu tahun atau dua tahun.”
“maka nabi bersabda:barang siapa yang memberi uang panjar pada buah-buahan, maka berikanlah uang panjar itu pada takaran yang tertentu, timbangan yang tertentu dan waktu yang tertentu.”

Dasar Hukum

خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ

“Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh”


مَا رَءَاهُ اْلمُسْلِمُوْنَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللهِ حَسَنٌ وَمَا رَءَاهُ المُسْلِمُوْنَ سَيْئًا فَهُوَ عِنْدَااللهِ سَيْءٌ

"Apa yang dipandang baik oleh orang-orang Islam maka baik pula di sisi Allah, dan apa saja yang dipandang buruk oleh orang Islam maka menurut Allah pun digolongkan sebagai perkara yang buruk" (HR. Ahmad, Bazar, Thabrani dalam Kitab Al-Kabiir dari Ibnu Mas'ud).

Macam-Macam Kaedah
1)
اِسْتِعْمَالُ النَّاسِ حُجَّةٌ يَجِبُ العَمَلُ بِهَا
“Apa yang biasa diperbuat orang banyak adalah hujjah (alasan/argument/dalil) yang wajib diamalkan”

Maksud kaidah ini adalah apa yang sudah menjadi adat kebiasaan di masyarakat, menjadi pegangan, dalam arti setiap anggota masyarakat menaatinya.
Contoh: Apabila tidak ada perjanjian antara sopir truk dan kuli mengenai menaikkan dan menurunkan batu bata, maka sopir diharuskan membayar ongkos sebesar kebiasaan yang berlaku.

2)

اِنَّمَا تُعْتَبَرُ العَادَةُ اِذَا اضْطَرَدَتْ اَو غَلَبَتْ

“Adat yang dianggap (sebagai pertimbangan hukum) itu hanyalah adat yang terus-menerus berlaku atau berlaku umum”

Dalam masyarakat suatu perbuatan atau perkataan yang dapat diterima sebagai adat kebiasaan, apabila perbuatan atau perkataan tersebut sering berlakunya, atau dengan kata lain sering berlakunya itu sebagai suatu syarat (salah satu syarat) bagi suatu adat untuk dapat dijadikan sebagai dasar hokum.
 Contoh: Apabila seorang yang berlangganan koran selalu diantar ke rumahnya, ketika koran tersebut tidak di antar ke rumahnya, maka orang tersebut dapat menuntut kepada pihak pengusaha koran tersebut.
3)       

العِبْرَةُ للِغَالِبِ الشَّا ئِعِ لاَ لِلنَّادِرِ
“Adat yang diakui adalah yang umumnya terjadi yang dikenal oleh manusia bukan dengan yang jarang terjadi”

Ibnu Rusydi menggunakan ungkapan lain, yaitu:
الحُكْمُ بِا لمُعْتَا دِلاَ بِا النَّادِرِ 
“Hukum itu dengan yang biasa terjadi bukan dengan yang jarang terjadi”

Contoh: Menetapkan hukum mahar dalam perkawinan namun tidak ada kejelasan berapa banyak ketentuan mahar, maka ketentuan mahar berdasarkan pada kebiasaan.

4)       
المَعْرُوْفُ عُرْفَا كَالْمَشْرُوْطِ شَرْطًا
“Sesuatu yang telah dikenal ‘urf seperti yang disyaratkan dengan suatu syarat”

Maksudnya adat kebiasaan dalam bermuamalah mempunyai daya ikat seperti suatu syarat yang dibuat.
Contoh: Menjual buah di pohon tidak boleh karena tidak jelas jumlahnya, tetapi karena sudah menjadi kebiasaan maka para ulama membolehkannya.




5)       
الْمَعْرُوْفُ بَيْنَ تُجَّارِ كَالْمَشْرُوْطِ بَيْنَهُمْ
“Sesuatu yang telah dikenal di antara pedagang berlaku sebagai syarat di antara mereka”

Sesuatu yang menjadi adat di antara pedagang, seperti disyaratkan dalam transaksi.
Contoh: Transaksi jual beli batu bata, bagi penjual untuk menyediakan angkutan sampai kerumah pembeli. Biasanya harga batu bata yang dibeli sudah termasuk biaya angkutan ke lokasi pembeli.

6)       

التَّعْيِيْنُ باِلْعُرْفِ كَالتَّعْيِيْنِ بِالنَّص
“Ketentuan berdasarkan ‘urf seperti ketentuan berdasarkan nash”

Penetapan suatu hukum tertentu yang didasarkan pada ‘urf dan telah memenuhi syarat-syarat sebagai dasar hukum, maka kedudukannya sama dengan penetapan suatu hukum yang didasarkan pada nash.
Contoh: Apabila orang memelihara sapi orang lain, maka upah memeliharanya adalah anak dari sapi itu dengan perhitungan, anak pertama untuk yang memelihara dan anak yang kedua utuk yang punya, begitulah selanjutnya secara beganti-ganti.

7)       

المُمْتَنَعُ عَادَةً كَالْمُمْتَنَعِ حَقِيْقَةً
 “Sesuatu yang tidak berlaku berdasarkan adat kebiasaan seperti yang tidak berlaku dalam kenyataan”

Maksud kaidah ini adalah apabila tidak mungkin terjadi berdasarkan adat kebiasaan secara rasional, maka tidak mungkin terjadi dalam kenyataannya.
Contoh: Seseorang mengaku bahwa tanah yang ada pada orang itu miliknya, tetapi dia tidak bisa menjelaskan dari mana asal-usul tanah tersebut.

8)       

الحَقِيْقَةُ تُتْرَكُ بِدَلاَلَةِ العَادَةِ
“Arti hakiki (yang sebenarnya) ditinggalkan karena ada petunjuk arti menurut adat”
Contoh: Apabila seseorang membeli batu bata sudah menyerahkan uang muka, maka berdasarkan adat kebiasaan akad jual beli telah terjadi, maka seorang penjual batu bata tidak bisa membatalkan jual belinya meskipun harga batu bata naik. 


9)       

الاِذْنُ العُرْفِ كَالاِذْنِ اللَفْظِى
“Pemberian izin menurut adat kebiasaan adalah sama dengan pemberian izin menurut ucapan”

Contoh: Apabila tuan rumah menghidangkan makanan untuk tamu tetapi tuan rumah tidak mempersilahkan, maka tamu boleh memakannya, sebab menurut kebiasaan bahwa dengan menghidangkan berarti mempersilahkannya.


KESIMPULAN

Kesimpulannya, ‘urf dan adat tetap diambil kira dalam memberi fatwa dan penghakiman bagi memelihara kepentingan atau maslahah, kerana sebahagian dari bentuk maslahah-maslahah manusia hendaklah memperakukan sesetangah yang telah menjadi kebiasaan dan adat mereka bertahun-tahun lamanya dan silih berganti generasi demi generasi. Kebiasaan dan amalan sedemikian merupakan suatu kelakuan sosial yang sukar untuk ditingglkan. Oleh itu, pengiktirafan itu tidak mutlak, bahkan terikat dengan syarat ia tidak bertentangan dengan nas syarak dan roh syariat islam.


 Dengan kata lainnya, ‘urf merupakan salah satu sumber hukum yang amat penting, kekuatannya dibuktikan dengan dalil-dalil al-Quran, al-Sunnah dan ijmak, ‘urf tidak boleh diguna pakai secara mutlak, bahkan terdapat syarat-syarat tertentu yang mesti ada untuk menjadikannya sebagai sumber hukum. Dan sememangnya tidak dapat dipertikaikan lagi bahawa ‘urf juga telah bertindak sebagai salah satu di antara hukum-hukum syariat yang diperundangkan untuk kepentingan seluruh manusia seluruhnya dan menolak sebarang keburukkan yang menimpa mereka.

Comments

  1. tulisan ini sebijik mcm Jurnal Pengajian Melayu tulisan Mohd Anuar Ramli

    ReplyDelete
  2. maaf boleh bagi terperinci tentang dalil kehujahan adat

    ReplyDelete

Post a Comment